فیلم | روش‌های تدبر در قرآن / اثبات وجوب و میزان پوشش اسلامی در دو آیه
کد خبر: 3911964
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
قسمت یازدهم /

فیلم | روش‌های تدبر در قرآن / اثبات وجوب و میزان پوشش اسلامی در دو آیه

مدرس و پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره به یکی دیگر از مصادیق قیاس اولویت، به بررسی لزوم حجاب با استناد به آیات قرآن پرداخت و گفت: هنگامی که قرآن کریم می‎گوید: «سرتان را بپوشانید» یعنی به طریق اولی باید تمام بدن پوشیده باشد.

روش‌های تدبر در قرآن | آیا لازم است حجاب داشته باشیم؟ + فیلم

به گزارش ایکنا، اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی، در یازدهمین جلسه روش‌های تدبر در قرآن به بیان یکی از تکنیک‌های تدبر در قرآن پرداخته که متن و فیلم آن در ذیل آمده است؛

«بسم الله الرحمین الرحیم

سلام به همراهان گرانقدر، گاهی اوقات برخی‌ها می‌پرسند، آیا لازم است حجاب داشته باشیم؟ بله لازم است. بعد می‌گویند: «کجای قرآن گفته باید پوشش و حجاب داشته باشیم؟»

بسیار مایلم تا چندین جلسه درباره موضوع حجاب صحبت کنیم. آیه‌ای از قرآن کریم بیان می‌کند: «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ» (نور / 31) «خُمُر» جمع «خمار» است، یعنی آنچه مانند شال یا روسری روی سر می‌اندازند. اما باریک یا پهن؟ قرآن به یک بهانه وسعت روسری را نیز با «عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ» بیان کرده است. جیب جایی است که اگر سرمان را پایین بیندازیم، بالاترین نقطه‌ای است که می‌توان روی بدن مشاهده کرد. بنابر این باید به گونه‌ای خانم‌ها چیزی بر روی سرشان قرار دهند که تا جناق سینه آنها را بپوشاند. باز خداوند در آیه 59 سوره مبارکه احزاب می‌فرماید: «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ»؛ «جلابیب» جمع جلباب یعنی چیزی که کاور(پوشش) می‌کند. جلباب به معنای لباس نیست، چون در عربی لباس را یا «لباس» یا «ثیاب» می‌گویند. «جلباب» چیزی که روی لباس‌ها را چون چادر سنتی، عربی و ... می‌پوشاند.

بنابراین هنگامی که این دو آیه در کنار هم قرار داده می‌شود، از نظر قرآن کریم حتماً باید بر روی سر خانم‌ها چیزی قرار گیرد و از روی سر تا تمام بدن با چیز دیگری پوشانده شود. ممکن است سؤال شود که وقتی قرآن می‌گوید سرتان را بپوشانید، پس در جوامعی که سر را نمی‌پوشانند، پاها و بدن را می‌پوشاندند، هنگامی قرآن می‌‌‌‎‌‌گوید: «سرتان را بپوشانید» یعنی به طریق اولی، باید حتماً بدنتان را بپوشانید. این نیز یکی دیگر از مصادیق قیاس اولویت است. در جاهایی که سر را نمی‌پوشانند، بدن را می‌پوشاندند، حالا اینجا که می‌گوید «سر را بپوشانید»، بدن نباید آزاد باشد، سر که پوشانده می‌شود، بدن باید به طریق اولی پوشیده شود.

ان شاء‌الله همه با حجاب باشیم و عاقلانه رفتار کنیم».

یادآور می‌شود، مباحث روش‌های تدبر در قرآن با تدریس اسماعیل عاکفی، مدرس و پژوهشگر قرآنی، به همت ایکنا و با همکاری استودیو مبین جهاددانشگاهی روزهای یکشنبه و پنجشنبه منتشر می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha